Categories: مقالات

رفتارهای ناسالم در تربیت فرزند

رفتارهای ناسالم در تربیت فرزند چیست و چه راهکارهایی میتوان در مورد آنها یافت؟!

هدف اصلی همه والدین، رشد و توسعه فرزند خود در مسیر تبدیل شدن به یک شخصیت پرورش یافته و متعهد به ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی است. با این حال، برخی والدین برای رسیدن به این هدف، به رفتارهای نادرستی روی می آورند که ممکن است باعث ایجاد مشکلات در رشد و پرورش فرزندانشان شود. این مسئله در بسیاری از موارد به دلیل عدم دسترسی به منابع آموزشی کافی و نداشتن تجربه کافی، برای والدین چالش برانگیز است.

در این مقاله، درباه رفتارهای ناسالم در تربیت فرزند خواهیم گفت. پس پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید چرا که برای درک بهتر موضوع ، ابتدا به تعریف رفتارهای ناسالم و تأثیر آن‌ها بر رشد و توسعه فرزندان می‌پردازیم ؛ سپس برخی از رفتارهای ناسالم را که ممکن است والدین در تربیت فرزندانشان به آن‌ها روی بیاورند، بررسی می‌کنیم و در انتها، پیشنهادهایی برای جلوگیری از این رفتارها برای والدین عزیز ارائه خواهیم داد.

هدف اصلی همه والدین، رشد و توسعه فرزند خود در مسیر تبدیل شدن به یک شخصیت پرورش یافته و متعهد به ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی است.

تعریف رفتارهای ناسالم:

هر نوع رفتاری است که باعث کاهش اعتماد به نفس، افزایش استرس ، اضطراب و یا ایجاد مشکلات در روابط فرزند با دیگران شود ، رفتارهای ناسالم در تربیت فرزند به شمار می رود. این رفتارها ممکن است شامل سخت گیری، تحریم، فشار، تهدید، تحقیر، بی احترامی و یا حتی سوء استفاده جنسی باشند.

باید گفت رفتارهای ناسالم می‌توانند به اشکال مختلفی در تربیت فرزندان مشاهده شوند، به عنوان مثال ، بی‌توجهی به نیازهای روحی و روانی فرزند، سوء استفاده جسمانی و روانی از فرزند، تحریک و اهانت به فرزند، و تحریک به مصرف مواد مخدر و الکل. این رفتارها می‌توانند به شدت تأثیرات منفی بر روی فرزند داشته باشند و باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی شخصیتی و اجتماعی او شود.

تأثیر رفتارهای ناسالم بر رشد و توسعه فرزند:

رفتارهای ناسالم ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس و مانع شکوفایی فرزندان در ابعاد مختلف زندگی شود. این رفتارها ممکن است باعث شود فرزندان وظابف خود را به خوبی انجام ندهند ، از زیربارمسئولیت ها شانه خالی کنند و به همین ترتیب از خودشان احساس رضایت کمتری داشته باشند. این مسائل می‌تواند باعث شود که فرزندان به جای امتحان کردن اتفاقات تازه ، از جمله یادگیری و تجربه کردن مهارت های گوناگون ، وابسته به والدین خود شوند و از شکست در زندگی خود بترسند.علاوه بر این، رفتارهای ناسالم ممکن است باعث شود که فرزندان دچار انزوا و سرخوردگی شوند و روابط اجتماعی ضعیفی در آینده داشته باشند.

در ادامه، برخی از رفتارهای ناسالمی که ممکن است والدین در تربیت فرزندانشان به آن‌ها روی بیاورند، را بررسی می‌کنیم:

  • سخت گیری: برخی والدین در پذیرش عملکردهای فرزندان خود بسیار سخت گیرهستند و توقعات بالایی از آن‌ها دارند. این رفتار ممکن است سبب از دست دادن روحیه فرزندان در مواجهه با موضوعات جدید شود و قدرت رو به رو شدن با آن چالش را از آنها بگیرد.
  • تحقیر و تهدید: گاهی والدین ممکن است از شیوه تحقیر و تهدید در بعضی موضوعات شاید خطرآفرین برای آگاهی فرزندان خود از آن عامل استفاده کنند تا فرزندان خود را به انجام کار وادار ، و یا منع کنند. این نوع رفتار ، استرس و اضطراب را در فرزندان به اوج خود می رساند و به مرور زمان باعث میشود مسئولیت انجام هیچ کاری را نپذیرند.
  • بی‌احترامی: بی احترامی والدین به فرزندان ممکن است گاهی به چشم نیاید اما این موضوع شاید بارها اتفاق بیافتد که به عنوان مثال والدین و به فرزند خود اجازه ندهند که نظرات خود را بیان کند و این ممکن است باعث ایجاد احساس ضعف در فرزندان شود.
  • سوء استفاده جنسی: این موضوع یکی از رفتارهای بسیار ناسالمی است که در برخی خانواده‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در رشد و توسعه فرزندان در زمان حال و آینده شود و تاثیرات جبران ناپذیری را در روند پرروش آنها به وجود آورد.

به طور کلی بسیاری از والدین گاهی انتظاات غیر ‌منطقی از فرزندان خود دارند که ممکن است به جای موفقیت ، نتیجه معکوس داشته باشد و سبب شکست آنها شود. این انتظارات گاها ممکن است تحت فشار قراردادن آنها در برخی موضوعات مثل پوشش استاندارد و موردتایید خانواده و یا حضور در کلاس‌های خصوصی باشد که مورد علاقه و میل فرزند نیست. بهتر است به فرزند خود بیشتر اعتماد کنید و او را به خاطر انتخاب راه خود تشویق کنید و در این مسیر همراه او باشید. بهترین روش برای تربیت فرزندان، استفاده از روش‌های مثبت و همراه با تشویق و پشتیبانی است. انتظارات بی‌منطق، تحریم‌های سخت و واکنش‌های عصبانی و خشمگین میتواند مشکلات روانی و رفتاری جدی را در فرزندان ایجاد کند. بهتر است با فرزندان خود در ارتباط باشید، از آنها درباره موضوعات گوناگون بپرسید و به مشکلاتشان گوش دهید. این نوع شیوه برخورد کمک می‌کند تا رابطه شما با فرزندانتان بهبود یابد و فرزندانی را تربیت کنید که همواره در مسیر رشد و توسعه گام برمیدارند.

دکتر غلامی در پکیج آموزشی ” ارتباط موثر با کودک خلق یک شاهکار” به طور کامل درباره ارتباط خوب با کودک و نوجوان و شناسایی اشتباهات والدین ، در ۱۴ جلسه آموزشی در قالب فایلهای تصویری و صوتی مجزا به شکلی واضح و شفاف همراه مثال ها و تکنیک هایی کاربردی صحبت کردند که شما را با دنیای زیبای تربیت فرزندانی رویایی آشنا میکند

شما والدین عزیز میتوانید از طریق لینک زیر ، این پکیج بی نظیر را تهیه نمایید. پیشنهاد میکنیم قبل از خرید ، فایل اول این پکیج را به صورت رایگان مشاهده فرمایید.

امتیاز به این پست